Onze visie
Den Akker: waar kinderen groeien
Jezus in ons hart en als ons grote Voorbeeld
Wij dragen als schoolteam onze christelijke identiteit enthousiast uit aan de hand van vier belangrijke kernwaarden, namelijk: vrijmoedigheid, betrouwbaarheid, bewogenheid en toewijding. Wij voelen ons vrij om open te praten over het Evangelie. In onze handel en wandel zijn wij open, betrouwbaar, zorgvuldig en duidelijk. Met Jezus als ons grote voorbeeld zijn we oprecht begaan met onze leerlingen en hun gezinnen, want schoolleven is meeleven. Wij als team beschouwen onze job als een roeping.
Een vruchtbare akker voor een rijke oogst
De school is een plek waarin welbevinden centraal staat. Welbevinden is immers fundamenteel om tot leren te komen en verhoogt het plezier in leren en werken, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten. We streven ernaar een omgeving te zijn waar we elkaar omringen met de nodige liefde, warmte en veiligheid, die de basis vormen voor persoonlijke groei en leiden tot succeservaringen.
Een stevig fundament zorgt voor stabiliteit
Samenhang en opbouw in klas- en schoolafspraken scheppen duidelijkheid voor zowel leerlingen, leerkrachten als derden. Met deze bouwsteen streven we naar een professionele leeromgeving die houvast biedt aan leerlingen en leerkrachten en het haalbaar maakt om leerwinst en de groei van leerlingen te meten en te noteren. Door in te zetten op duidelijk neergeschreven leerlijnen en structuren, bevorderen we de doelgerichtheid op de werkvloer, die dan weer rust en tijdswinst creëert. Dit leidt op zijn beurt tot een stabiele leeromgeving.
Een kind groeit vanuit hoofd, hart én handen
Een kind is de som van hart, hoofd én handen. Daarom komt elk kind pas tot volledige ontwikkeling als elk onderdeel voldoende aandacht krijgt. We streven ernaar maximale groeikansen aan te bieden d.m.v. een gevarieerd aanbod in activiteiten én leerervaringen. Bewustwording is essentieel in de ontwikkeling van elk kind. We zetten daarom extra in op breed evalueren én reflecteren.
Een open deur geeft ruimte tot een mooi samen-verhaal
Als school streven we naar een verbinding met alle partners rondom een leerling. Op die manier is de school geen eiland meer en slaan we een brug tussen school enerzijds en de andere omgevingen waarin een kind functioneert (gezin, familie, vrije tijd, hulpverlening,…) anderzijds. Om die verbinding mogelijk te maken, zetten we extra in op open en heldere communicatie. Om de drempel hiertoe te verlagen, proberen we bereikbaar te zijn. Door als team echtheid, betrokkenheid en respect te tonen, pogen we het vertrouwen in de andere richting te bevorderen. Zo wordt de schoolloopbaan van elke leerling een ‘samen-verhaal’.